Fyzika má Einsteina, populární hudba Beatles nebo Rolling Stones, sport Emila Zátopka nebo Usaina Bolta. A pak je tu Elon Musk. Tento podnikatel a konstruktér původem z Jihoafrické repubiky se rozhodl změnit svět hned v několika odvětvích, a už nyní je jasné, že svůj zápis do historie automobilismu má jistý. Tento týden totiž oficiálně prodal prvních 30 nových Modelů 3 od automobilky Tesla. Zároveň eviduje 500 000 předobjednávek. A to už je dost velké číslo, které Teslu posílá mezi největší automobilky světa nejen svou hodnotou, ale i počtem (potenciálně) vyrobených vozů. Ještě ale nemá vyhráno.
Rakety a auta
Na popis historie všech Muskových firem bych musel napsat asi tak deset blogů, ale ve stručnosti: První velké peníze vydělal prodejem svého podílu ve společnost Paypal, kterou spoluzakládal. 200 mil. dolarů, které prodejem získal, investoval do založení dvou firem. Tesla motors a Space X. Space X si klade za cíl zlevnit dopravu nákladu a lidí do vesmíru za pomoci znovu využívání raket. Tedy že raketa za miliony dolarů, která něco odveze na oběžnou dráhu, už celá neshoří v atmosféře při cestě zpět, ale bude moct být použita znovu. S nákladem se mu to už daří a satelity vysílá na oběžnou dráhu za zlomek ceny konkurence, na první lidskou posádku si ještě musí počkat.
Budoucnost dle Muska? Elektromotor
S Tesla motors chce zase zase Elon Musk udělat revoluci v automobilové dopravě a ukázat, že spalovací motory jsou věcí minulosti. Elektromobily byly až do nedávna brány jako slepá vývojová větev, ale i díky úspěchu Tesly je nyní vyrábí skoro každá větší automobilka. Díky svým skvělým konstruktérům dokázal totiž vyřešit ten největší problém všech elektromobilů – dojezd. Se svým předchozím Modelem S se dostal na průměrný dojezd 600 Km, což už je skoro jako u auta se spalovacím motorem. Jenže Model S je luxusní sedan, který se prodává v přepočtu za asi 3 mil. Kč a s touto cenou se nikdy nestane masovou záležitostí. Revoluci má udělat až nový Model 3, o kterém jsem psal na začátku. Tento „lidový“ elektromobil v přepočtu asi za 800 tis. Kč sice také nepatří mezi nejlevnější auta, ale svou cenou se už stává dostupný pro mnohem více lidí a tomu i odpovídají stovky tisíc obědnávek. Jenže tady nastává ten kámen úrazu. Tesla si nemůže stěžovat na malou poptávku, ale ještě nikdy nedokázala plnit plán výroby. Pokud nebude plnit slibovaná čísla, je možné, že se od ni odvrátí investoři, cena akcií poklesne a v konečném důsledku se začnou ztrácet i zákazníci. Elon Musk pak nebude tím, kdo změnil celý trh s automobily, ale „jen“ vizionářem, který dokázal vyrobit pár tisíc hraček na elektřinu pro boháče. To ale ukáže až čas.