Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilový zázrak z Kalifornie

1. 08. 2017 8:03:42
Každá generace má své génie. Lidi, kteří předčí všechny ostatní a posunou svět ve svém oboru zase o kousek dále.

Fyzika má Einsteina, populární hudba Beatles nebo Rolling Stones, sport Emila Zátopka nebo Usaina Bolta. A pak je tu Elon Musk. Tento podnikatel a konstruktér původem z Jihoafrické repubiky se rozhodl změnit svět hned v několika odvětvích, a už nyní je jasné, že svůj zápis do historie automobilismu má jistý. Tento týden totiž oficiálně prodal prvních 30 nových Modelů 3 od automobilky Tesla. Zároveň eviduje 500 000 předobjednávek. A to už je dost velké číslo, které Teslu posílá mezi největší automobilky světa nejen svou hodnotou, ale i počtem (potenciálně) vyrobených vozů. Ještě ale nemá vyhráno.

Rakety a auta

Na popis historie všech Muskových firem bych musel napsat asi tak deset blogů, ale ve stručnosti: První velké peníze vydělal prodejem svého podílu ve společnost Paypal, kterou spoluzakládal. 200 mil. dolarů, které prodejem získal, investoval do založení dvou firem. Tesla motors a Space X. Space X si klade za cíl zlevnit dopravu nákladu a lidí do vesmíru za pomoci znovu využívání raket. Tedy že raketa za miliony dolarů, která něco odveze na oběžnou dráhu, už celá neshoří v atmosféře při cestě zpět, ale bude moct být použita znovu. S nákladem se mu to už daří a satelity vysílá na oběžnou dráhu za zlomek ceny konkurence, na první lidskou posádku si ještě musí počkat.

Budoucnost dle Muska? Elektromotor

S Tesla motors chce zase zase Elon Musk udělat revoluci v automobilové dopravě a ukázat, že spalovací motory jsou věcí minulosti. Elektromobily byly až do nedávna brány jako slepá vývojová větev, ale i díky úspěchu Tesly je nyní vyrábí skoro každá větší automobilka. Díky svým skvělým konstruktérům dokázal totiž vyřešit ten největší problém všech elektromobilů – dojezd. Se svým předchozím Modelem S se dostal na průměrný dojezd 600 Km, což už je skoro jako u auta se spalovacím motorem. Jenže Model S je luxusní sedan, který se prodává v přepočtu za asi 3 mil. Kč a s touto cenou se nikdy nestane masovou záležitostí. Revoluci má udělat až nový Model 3, o kterém jsem psal na začátku. Tento „lidový“ elektromobil v přepočtu asi za 800 tis. Kč sice také nepatří mezi nejlevnější auta, ale svou cenou se už stává dostupný pro mnohem více lidí a tomu i odpovídají stovky tisíc obědnávek. Jenže tady nastává ten kámen úrazu. Tesla si nemůže stěžovat na malou poptávku, ale ještě nikdy nedokázala plnit plán výroby. Pokud nebude plnit slibovaná čísla, je možné, že se od ni odvrátí investoři, cena akcií poklesne a v konečném důsledku se začnou ztrácet i zákazníci. Elon Musk pak nebude tím, kdo změnil celý trh s automobily, ale „jen“ vizionářem, který dokázal vyrobit pár tisíc hraček na elektřinu pro boháče. To ale ukáže až čas.

Autor: Antonín Šimek | úterý 1.8.2017 8:03 | karma článku: 9.96 | přečteno: 454x

Další články blogera

Antonín Šimek

Naší zemi chybí vize

Vize. To slovo slyšíme na každém rohu. Valí se na nás z internetu i z novinových titulků. Slyšíme ho a vidíme ho tak často až se z něho stalo klišé. Úplně ztratilo jakýkoli konkrétní obsah.

16.8.2017 v 9:47 | Karma článku: 8.87 | Přečteno: 283 | Diskuse

Antonín Šimek

Kamiony na Praze-východ? Poděkujte ANO

Pražští radní v úterý schválili zákaz vjezdu kamionům na území hlavního města. Tato na první pohled nezáživná informace ale bude mít strašlivé důsledky pro všechny, kteří žijí v obcích na východ od Prahy.

19.7.2017 v 11:20 | Karma článku: 27.66 | Přečteno: 1178 | Diskuse

Antonín Šimek

Prý jsou mladí k ničemu. Tak jsem si založil blog

Mladí jsou prý k ničemu. Nic neumí, pořád se jenom baví a ani nechodí k volbám. To je obrázek, který o nás mladých má spousta lidí staršího ale i středního věku. A mě to štve.

2.7.2017 v 9:34 | Karma článku: 16.22 | Přečteno: 624 | Diskuse

Další články z rubriky Věda

Dana Tenzler

Rychlejší než světlo – existuje nadsvětelná rychlost?

Rychlost světla je limitující rychlostí. Žádná informace se nemůže pohybovat rychleji než světlo ve vakuu. Přesto existují podmínky, kdy mohou mít částice hmoty nadsvětelnou rychlost. (délka blogu 5 min.)

23.10.2017 v 8:00 | Karma článku: 15.50 | Přečteno: 445 | Diskuse

Dana Tenzler

Tekoucí písek – dá se v něm utopit?

Původně pevná země se najednou otevře, aby spolkla dům. Fikce nebo realita? Tekoucí písek je skutečně schopný pohltit celé domy. Dá se v něm utopit? (délka blogu 3 min.)

19.10.2017 v 8:00 | Karma článku: 24.19 | Přečteno: 647 | Diskuse

Pavel Suk

Mochovce – jaderná elektrárna, nebo past na peníze

Dnešní článek bude věnován slovenské jaderné elektrárně Mochovce, která je ve výstavbě již od roku 1981. Podle plánů měly být v komplexu 4 jaderné reaktory VVER-440 ale během let došlo k událostem, které vedly ke zpoždění výstavby

18.10.2017 v 20:02 | Karma článku: 9.62 | Přečteno: 304 | Diskuse

Marián Kapolka

Polemiky o evolúcii-8.Bunkový genóm ako báseň. Posunieme „hranice“ života?

Ukázalo sa, že na procesy genetických zmien je možné, ba nutné, aplikovať princípy informatiky a kombinatoriky. Aké sú niektoré závery týchto empirických vied pre biológiu? - Je živá už molekula RNA? Kde vlastne začína život?

16.10.2017 v 17:08 | Karma článku: 7.43 | Přečteno: 109 | Diskuse

Jan Fikáček

Dnešní fyzice chybí.... více fyziky, aneb proč je matematika někdy fyzikálně slepá

Matematika je náš nejlepší "smysl", kterým vidíme nejhlouběji do světa elementárních částic, či nejostřeji do minulosti vesmíru. Tento superiorní "smysl" má ale, bohužel, i své "optické klamy" a nedostatky.

16.10.2017 v 9:07 | Karma článku: 23.40 | Přečteno: 580 | Diskuse
Počet článků 4 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 634

Podnikatel z Jesenice, fanoušek místního fotbalu se zájmem o politiku a veřejné dění. Píšu o Jesenici, politice a společnosti.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.